NYELVKALAND 2017-2020.

on .

2020 decemberében véget ért a „NYELVKALAND ME” című EFOP-3.2.14-17-2017-00005 azonosítószámú, 3 évre szóló pályázat keretében megvalósított, eddigi legnagyobb magyarországi nyelvi projekt. Iskolánk 195 tanulója és 6 tanára vett részt benne - angol és német nyelvből.

nyk 001nyk 002

A pályázat megfogalmazott célja az volt, hogy a diákok nyelvtanulásának motivációját serkentse, a sikeres nyelvvizsgák és érettségik számát bővítse, és mindezt elsősorban az élménypedagógia módszereivel. A projekt alapvetően hátrányos helyzetű iskolákat célzott meg, de egy nagyszabású szakmódszertani kísérlet terepeként gimnáziumunk is jelentős szerepet kaphatott a programban. A tanulók önkéntes alapon jelentkeztek, és egyetemi hallgatók bevonásával tartott kiscsoportos foglalkozásokon vettek részt 6 féléven át, félévenként 12 alkalommal, 90 perces időtartamban. Minden félévben más tanulók (és hallgatók) jelentkezhettek a programra, de a tematika, a digitális tananyag alapvetően ugyanaz volt. A két utolsó félév rendhagyó és kreatív megoldásokat igényelt, hiszen a járványhelyzet miatt az élményfoglalkozások online formában valósultak meg.

nyk 003

Kinek és miért volt hasznos a projekt?

Diákjainknak mindenképp, hiszen nyugodt, oldott hangulatú élményfoglalkozásokon dolgozhattak lelkes és motivált egyetemi hallgatók vezetésével. A Screenager digitális tananyag sok kommunikatív és projektfeladatával sikeresen hozzájárult szókincsük és szóbeli kommunikációs készségük fejlődéséhez, valamint előzetes nyelvi ismereteiket változatos környezetben mélyíthették el. Az 5. és 6. félévek online változata pedig rendkívüli lehetőséget adott digitális oktatási forma és az élményközpontúság ötvözésére.

nyk 004

Az egyetem tanárképzős hallgatói biztonságos, mentortanárok által segített környezetben gyakorolhatták a tanítás mesterségét és készülhettek leendő hivatásukra. A 6. félévben megvalósuló nyelvváltás pedig új lehetőségeket is kínált a járvány okozta nehézségekkel együtt: a Miskolci Egyetem kiváló oktatói rendkívül kreatív feladatokkal segítették diákjainkat második idegen nyelvi ismereteik bővítésében. A félév során négy online élménynapon vehettek részt a tanulók, amelyeken angol és német nyelvű országokban kalandoztak, szórakoztató történelmi, földrajzi, környezetvédelmi, nyelvi, kulturális és művészeti kisfilmek, élménybeszámolók, kvízek és iskolák közti vetélkedők tanították-szórakoztatták őket. Minden alkalommal valamilyen kézműves tevékenység is színesítette a találkozásokat. Igazi kis projektek készültek a helyszínül választott iskolakönyvtárban és a Fráter teremben.

nyk 005

Iskolánk nyelvtanáraiis pedagógiai és szakmai sikerként értékelték a projektet. A hallgatók által képviselt új impulzusokra innovációs forrásként tekinthettek, amelyet – egy letisztulási folyamat után - ők is beépíthettek mindennapi tanítási gyakorlatukba. A megújulás, a frissülés és az intézmények közti kooperáció igénye erőteljesen megjelent a projekt kapcsán, ez pedig szemléletformálóan hat intézményünk egész működésére.

Nagyon örülünk, hogy részt vehettünk a Nyelvkaland Projektben és köszönjük a Miskolci Egyetem szakmai vezetőinek és projektfelelőseinek munkáját!

Bíróné Várhegyi Judit
projektkoordinátor