ALTÖTTING- KARITATÍV MUNKA

on .

Iskolánk több mint egy évtizedes kapcsolatot ápol, az Altöttingben található Erzsébet ház vezetőségével. Ennek köszönhető, hogy nyáron a kikapcsolódás mellett az érdeklődő, szociálisan nyitott németül tanuló  diákok nyári önkéntes gyakorlaton vehetnek ott részt.

A résztvevők tevékenységük   által bepillantást nyerhetnek a ház működésébe és az országos több pontjáról érkező vendégek pihenését segítik.

Az idei nyáron 5 diáknak nyílt erre lehetősége.

Az alábbiakban az ő élménybeszámolójuk olvasható!  

Altötting-ben jártunk!

Idén nyáron lehetőséget kaptunk, az iskolánknak köszönhetően, hogy három hétig Németországban dolgozhassunk. Egészen pontosan a Bajor-vidéken jártunk, Altötting városában. A városban körülbelül tizenháromezer ember él. Ez a kisváros egy nagy vallási központ, hiszen napjainkban rengeteg zarándok látogat el ide a nyár folyamán. A legfontosabb helysége a városnak a híres Mária-kegytemplom, amely II. János Pál pápa szerint Németország legelső Mária-kegyhelye.

01

Időnk nagyrészét egy hotelben (Caritashaus St. Elisabeth) töltöttük, amelyről fontos tudni, hogy beteg és szellemileg sérült csoportok látogatják kísérőkkel. Ezek a csoportok általában egy hétre érkeznek. A mi feladatunk a segítségnyújtás volt a hotel körül. Munkánk nagyrésze a konyhában és a kertben zajlott le. 

02

A munka mellett a szórakozás sem maradhatott el. Minden héten kedd és csütörtök este közös „party” volt a hotel vendégeivel és más meghívott személyekkel. A keddi napokon pizzasütés, a csütörtökin pedig grillezés volt a program. Ezen alkalmaknak minden egyes percét élveztük, hiszen nagyon jó hangulat és finom vacsora társult a sok ember mellé. Ezen felül a német nyelv tanulása sem maradhatott el, hiszen rengeteg új szót tanultunk a munkánk során.

Összességében egy vidám és élményben dús három hétben volt részünk!

Farkas Péter, Majoros Fábián, Puklus Mátyás 11. C

"Két hatalmas bőrönddel és hátizsákokkal felszerelkezve indultunk el augusztus 11.-én Altöttingbe, a Caritashaus-ba. A 12 órás vonatút után nagyon jól esett, hogy sok szeretettel fogadtak minket. Már az érkezésünk estéjén érezhettük, hogy mennyire otthonos a hely és mennyire barátságosak az emberek. A sok munka mellett szabadidőnk is volt, ami alatt megismerhettük közelebbről a várost. A munkával töltött napjaink jó hangulatban teltek és ezt a dolgozóknak köszönhetjük. Lehetőségünk volt arra, hogy a vendégeknek, akik nagy része valamilyen fogyatékosságban szenved, ételt szolgáljunk fel és ezáltal néhány vendék különösen a szívünkhöz nőtt. Szünnapjainkon Münchenben és Passauban jártunk, ami egy jó kikapcsolódás volt a számunkra, valamint elkísértük a vendégeket Burghausenbe is, ahol Európa leghosszabb várán keresztül sétálhattunk. Rengetek élménnyel gazdagodtunk a két hét alatt. A búcsúzás nem volt egyszerű, hisz nagyon megszerettünk a helyet és az ott dolgozó és nyaraló embereket. Csak ajánlani tudjuk ezt a önkéntes munkát, hisz egy hatalmas lehetőség mindenki számára, hogy nyelvtudását fejlessze és, hogy a munka világába belekóstoljon."

Dienes Hanna 10- A , Rachev Zoé 10. B

NYELVTANULÁS BAJORORSZÁGBAN

on .

Iskolánk németet tanuló diákjai közül évek óta néhányan lehetőséget kapnak, hogy 2- 3 hetet a bajorországi Fürstenzellben található Marista Gimnáziumban töltsenek. A nyelvtanulás mellett kiváló alkalom ez a tapasztalatszerzésre, a kapcsolatépítésre. A vendéglátó családoknak köszönhetően pedig ebben az időszakban  a kinti családi hétköznapokba is betekinthetnek diákjaink.

 

Az idei résztvevők fényképes beszámolóját szeretettel ajánljuk minden érdeklődő figyelmébe!

 

 

Fürstenzell

2019

Ezen a nyáron volt lehetőségünk három hetet eltölteni Németországban, és betekinteni egy német gimnázium életébe.

Amikor egy hosszú út után megérkeztünk a vendéglátó családjainkhoz, nagyon kedvesen és szívélyesen fogadtak minket. Az első perctől családtagként kezeltek, és nagy örömmel mutatták be környéket, ahol élnek. A családjaink Passauban és Vornbachban laktak, ahonnan könnyen megközelíthető a fürstenzelli gimnázium.

Az osztály, amibe jártunk velünk egyidős tanulókból állt, akik az ott tartózkodásunkat teljesen természetesnek vették, ugyanis számukra ez nem ritka, hogy egy külföldi tanuló náluk tölt néhány hetet. A mi utolsó három napunkban például egy madagaszkári fiú is csatlakozott az osztályhoz.

Ami nekünk nagyon tetszett az az, hogy a diákok komoly témákról is beszélgetnek a tanárokkal és a tanárok egyenrangú vitapartnerként tekintenek rájuk. Általában minden órán azt tapasztaltuk, hogy a diákok aktívan részt vesznek az órákon , és sokszor több nyelven is folyékonyan beszélnek. Minden órán megkaptuk azokat a feladatlapokat,amiket a diákok csináltak, de igazán csak az irodalom órán vontak be minket aktívan. A német diákok is tettek fel kérdéseket nekünk és mi is nekik. Az ott tartózkodásunk alatt megrendezésre került az iskolában egy „érettségi ünnep”, ahol az érettségiző diákok a tanárok ellen vetélkedőkön vettek részt, így megünnepelve az iskolában eltöltött éveiket. Érdekes volt számunkra az is, hogy a nagy meleg miatt gyakran elmaradt a délutáni tanítás. Nagyon jól éreztük magunkat az iskolában, de a legtöbb időt a családjainkkal töltöttük.

Mindkét család nagyon befogadó volt,és rengeteg programot szerveztek nekünk. Főként Passau környékét mutatták be és nagyon sok aktív, sportos programban lehetett részünk. Mindketten kajakoztunk Passau legkisebb folyóján az Ilzen, kalandparkban voltunk, bicikliztünk, túráztunk, strandoltunk és sok kulturális élményben volt részünk. 

Sajnos nagyon gyorsan elrepült ez a három hét és nem szívesen hagytuk ott Németországot. Rengeteget tanulhattunk tőlük a környezetvédelemről is és arról, hogy másként is fel lehet fogni a dolgokat. Köszönjük a lehetőséget, egy felejthetetlen élmény volt mindkettőnknek.

Leskó Sára és Porkoláb Péter ( 10.A)

IMG 20190714 WA0000 COLLAGE

NYELVKALAND- PROGRAMSOROZAT

on .

Iskolánk 2017 nyarán felkérést kapott a Miskolci Egyetemtől, hogy társult tagként részt vegyen Magyarország jelenleg zajló legnagyobb nyelvi projektjében, a  „NYELVKALAND ME” című EFOP-3.2.14-17-2017-00005 azonosítószámú, 3 évre szóló pályázatában. A felkérést jó lehetőségként értékeltük, így regisztráltunk és most már a negyedik félévet kezdjük a projektben.

20180216 140115

20180216 140135

A pályázat megfogalmazott célja, hogy a diákok nyelvtanulásának motivációját serkentse, a sikeres nyelvvizsgák és érettségik számát bővítse, és mindezt elsősorban az élménypedagógia módszereivel. A projekt alapvetően hátrányos helyzetű iskolákat céloz meg, de egy nagyszabású szakmódszertani kísérlet terepeként gimnáziumunk is jelentős szerepet kaphatott a programban. A tanulók önkéntes alapon jelentkeznek, és vállalják, hogy egyetemi hallgatók bevonásával tartott kiscsoportos foglalkozásokon a félév során 12 alkalommal 90 perces órákon vesznek részt. Minden félévben más tanulók (és hallgatók) jelentkezhetnek a programra, de a tematika, a digitális tananyag alapvetően ugyanaz.

20190321 095441

 

Kinek és miért hasznos a projekt?

Diákjaink a nyugodt, oldott hangulatú élményfoglalkozásokon dolgozhatnak az angol és német szakos egyetemi hallgatók vezetésével. A Screenager digitális tananyag sok kommunikatív és projektfeladatával sikeresen hozzájárul szókincsük és szóbeli kommunikációs készségük fejlődéséhez, valamint előzetes nyelvi ismereteiket változatos környezetben mélyíthetik el.

Az egyetem tanárképzős hallgatói biztonságos, mentortanárok által segített környezetben gyakorolhatják a tanítás mesterségét és készülhetnek leendő hivatásukra.

20190321 100818

20190321 101022

20190321 103725

Iskolánk nyelvtanárai pedig hallgatók által képviselt új impulzusokra innovációs forrásként tekinthetnek, amelyet – egy letisztulási folyamat után- ők is beépíthetnek mindennapi tanítási gyakorlatukba. Ez pedig szemléletformáló hatással lehet intézményünk egész működésére.

                                                                                               Bíróné Várhegyi Judit

                                                                                                projekt koordinátor

Kereszténydemokrácia a 20. századi Magyarországon

on .

A miskolci Fráter György Katolikus Gimnázium „Kereszténydemokrácia a 20. századi Magyarországon” címmel országos történelem versenyt hirdet a katolikus középiskolák 9- 12.-es diákjai számára (egyéni verseny).

A verseny témája: Bangha Béla, Kerkai Jenő ( KALOT ), Slachta Margit és Salkaházi Sára munkássága.

Versenyünk célja, hogy felkeltsük diákjaink érdeklődését a téma iránt, és hogy a minimum szintre korlátozott, interneten is elérhető szakirodalom áttanulmányozása során hivatásébresztő példaképekre találhassanak a bemutatott egyéniségekben.

Versenyünk ’üzenete’/ központi gondolata :

Banga Béla a katolikus szellemi honvédelemmel, Kerkai és a KALOT a parasztság aposztáziájának megelőzésével, Slachta Margit a katolikus munkásnő mozgalmakkal, végül Salkaházi Sára vértanúságával Jézus Krisztus ’evangelizációs parancsának’ engedelmeskedtek.

Jelentkezés módja:

-         jelentkezési díj nincs

-         jelentkezési határidő: 2019. december 6. (péntek)

-         jelentkezés módja: e-mail küldése a következő e-mail címre: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.. Alábbi tartalommal: a pályázó diák(ok) neve, iskola neve, címe, e-mail cím, felkészítő tanár(ok) neve

Verseny időpontja: 2020. február 18. (kedd) 15.00-17.00 óra

A verseny menete: A verseny feladatlapját előző nap délig küldjük meg az iskola által megadott e-mail címre. Ezt kérjük a szükséges példányszámban kinyomtatni és a jelentkezőkkel megíratni. A verseny alatt semmilyen segédeszköz nem használható. A megírt dolgozatokat iskolánk címére kérjük postázni.

 A verseny díjazása: az első öt helyezett 20.000 Ft-os jutalomban részesül.

 Eredményhirdetés: A kijavított dolgozatokat az iskoláknak (az eredménytáblázattal együtt február végéig megküldjük. Ekkor kérjük el az első 5 helyen végzett diák számára azt a számlaszámot, ahová részükre a 20.000 Ft díjat utalhatjuk.

  

Védnökünk: ft. Balázs József

Csatolmányok:
Download this file (Történelem verseny.pdf)Történelem verseny.pdf196 kB

TANÉVNYITÓ

on .

Az idén első alkalommal közös szentmisével indult a tanév. A Generali Arénában hat miskolci katolikus iskola mintegy 2000 diákja ünnepelt együtt. A szentmisét Ft. Dr Ternyák Csaba egri érsek atya az iskolák lelkipásztorai és a miskolci papság részvételével mutatta be. Szentbeszédében hangsúlyozta, hogy a keresztény közösségek tagjainak kiemelt feladata a „jó” terjesztése. Ebben fontos szerep hárul az intézmények pedagógusaira, dolgozóira és a diákságra.

A szentmise után iskolánk volt igazgatója Ft. Lóczi Tamás, sátoraljaújhelyi esperes az EKIF alelnöke osztotta meg gondolatait a jelenlévőkkel. Felhívta a figyelmet, hogy a tanév sikere az intézmény valamennyi tagjától, célkitűzéseiktől, hozzáállásuktól is nagyban függ. Fontos , hogy minden tagnak, pedagógusnak, diáknak, legyen konkrét terve, elhatározása, amit meg szeretne valósítani a közösség érdekében.

A közös évnyitó Ft. Juhász Ferenc mindszenti plébános EKIF elnök ötlete volt. Szerinte fontos, hogy a felekezeti iskolák összetartsanak, és egy közösséggé váljanak városon belül.

Holnaptól mindenki elkezdi saját területén a munkát. Biztosan támaszt nyújt ez a közösségi élmény, ami megerősít mindenkit, hogy Miskolc városában is számíthatunk egymás ötleteire támogatására.

A közös tanévnyitóból hagyományt szeretnének teremteni a miskolci római katolikus iskolák, így  terv szerint a jövő tanévet is hasonló keretek között fogják majd megnyitni.

 

DSC04419 COLLAGE

ISMERKEDÉSI NAP

on .

Szerdán az iskolánkban szeptembertől kezdő tanulók számára ismerkedési napot szerveztünk.

Ennek fő célja, hogy a sikeres felvételi vizsga után hozzánk érkezők ne teljesen idegen közegbe kerüljenek az első napon.

Az Aulában tartott rövid tájékoztató után az osztályfőnökök, hitoktatók és a diáktanács képviselőinek szervezésében játékos feladatokkal került sor a kölcsönös bemutatkozásra. Az épületbejárás és a „Fráteres” hagyományok bemutatása nagy segítség volt számukra , hogy az itt lévő szokásokat megismerjék és otthonosabban mozogjanak az épületben.

A program végén iskolánk lelki vezetői ft. Gubala Róbert és ft. Resch András atyák köszöntötték a diákokat és szüleiket, tájékoztatták őket az iskolánkban fontos célkitűzésként szereplő nevelés fontosságáról, a keresztény értékekről.

Hétfőtől összesen 97 új diák kezdi meg tanulmányait az 5. és 9. évfolyamon.

Reméljük, a jó hangulatban eltöltött nap, mindenkit segít abban, hogy az új iskolába történő váltás, zökkenőmentes legyen.

IMG 20190828 094534 COLLAGE

TANKÖNYVOSZTÁS

on .

TANKÖNYVOSZTÁSI TUDNIVALÓK

Ebben a tanévben is 3 kategória létezik:

1. TÉRÍTÉSMENTES (5.-6.-7.-8.-9. évfolyam): ezeken az évfolyamokon mindenki ingyen kapja a tankönyveket.

2. INGYENES: a 10.-11.-12. évfolyam tanulói közül, a rászorultsági alapon ingyenesek: · a 3 vagy többgyerekesek, · a tartósan betegek, · a rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesülők.

3. FIZETŐS: a 10.-11.-12. évfolyam tanulói közül, akik nem tartoznak a 2. ponthoz.

Kérjük, mindenki olvassa el saját kategóriájának tankönyvosztási tudnivalóit (csatolmányok)!

FONTOS!!  Minden római katolikus tanuló, valamint a felső gimnázium görögkatolikus diákjai ingyen kapták a hittankönyveket az előző tanévre. Többen azonban év végén nem adták le a könyvtárba ezeket, úgyhogy kérjük az érintetteket, hogy a tankönyvosztásra feltétlenül hozzák magukkal!!! Csak a régi hittankönyv leadása után tudjuk átadni a következő tanévre szólót !!!